Мовленнєвий етикет

Мовлення - особлива форма діяльності дитини, особливий результат її зусиль в освоєнні життєвого простору. Наслідуючи способи мовленнєвого спілкування того середовища, яке його оточує, маля сприймає та переймає їх як єдино правильні й незмінні. Варіативність виникає на виході дитини з родинного оточення в інше середовище, коли з'являється потреба в спілкуванні з іншими дітьми, дорослими, що й стає початком набуття життєвого досвіду.
Пріоритетними для розвитку дитини є спілкування, мовленнєвотворча діяльність, обговорення, роздуми вголос без страху помилитися чи висловитися врозріз з думкою дорослого. Визнаючи, що підмурівком для виникнення власної позиції дитини є її життєвий досвід, логічно припустити, що кожна дитина набуває та реалізує його по-своєму. Оцінімо цей шлях, не завжди нами спланований та передбачуваний за формою чи змістом, який проте, є здобутком самої дитини. Спробуємо збагатити досвід малюка такими способами й формами мовленнєвої взаємодії, які б набували варіативності залежно від тривалості контактів, змісту діяльності, кількісної та статевої характеристик дитячого угруповання, інших чинників. Продуктивною формою мовленнєвого розвитку дітей є вільна й самостійна діяльність у спеціально організованому середовищі, де педагог надає кожному вихованцеві право вибору: де, коли, скільки часу і з ким йому діяти. Відтак у кожному "фрагменті" мовленнєвої активності дитини розвиваються, час від часу міняючись ролями - то домінуючи, то стаючи тлом для інших, - усі лінгвістичні компоненти.

Мовленнєвий етикет.

1. Привітання

Мовленнєве:здрастуйте; добрий день; добридень; вітаю вас; радий бачити вас; моє шанування; доброго здоров'я; привіт; здоровенькі були; здорові з неділею; здорові будьте з празником; здрастуйте вам у хату; моє шанування; як ся маєте? Слава Ісусу; Бог на поміч; дай, Боже, розуму.
Немовленнєве:віднаходження партнера поглядом серед гурту (на відстані); радісна, відкрита або стримана усмішка; приязний погляд в очі; кивок головою; легкий уклін; вираз приємного подиву з піднятими вгору бро¬вами та усміхненим обличчям; помахи рукою; дотик; рукостискання; розкриті назустріч руки для обіймів; обійми; поцілунки; захоплений або жартівливий погляд і подовжений вдих для промовляння вітальної фрази.

2. Прощання

Мовленнєве:до побачення; до зустрічі; до завтра; до вечора; прощавайте; на все добре; бувайте; бувайте здорові; всього найкращого; всього доброго; ще побачимося; хай вам щастить; ходіть здорові; на добраніч; я з вами не прощаюсь; я з вами ненадовго прощаюсь; ми скоро побачимося; побачимося; не забувайте; бувай здорова від припічка до порога.
Немовленнєве:усмішка з відтінком суму, надії; жартівливий чи приязний погляд; кивок головою; довгий погляд з відтінком суму; легкий уклін; дотик; рукостискання; обійми; поцілунки; помахи рукою(на відстані).

3. Прохання

Мовленнєве:прошу; дуже прошу вас; я прошу тебе; я хочу тебе попрохати; можна тебе попросити; можливо, ти..; чи не будете ви заперечувати..; з вашого дозволу; будь ласка; будьте ласкаві; будьте люб'язні; коли ваша ласка; не відмовте.
Немовленнєве:приязна усмішка; дещо напружений вираз обличчя; приязно-прохальний погляд в очі; прикладання руки до грудей; складання долонь на рівні грудей; легкий уклін; кивок головою.

4. Прохання вибачити

Мовленнєве:вибач; вибачайте; вибачте, що турбую; даруйте; пробачте; даруйте мені; прошу; простіть; дозвольте мені вибачитися перед вами; я маю(повинен) вибачитися перед вами; я хочу попросити у вас вибачення; прошу вибачити; прошу пробачення; перепрошую.
Немовленнєве:усмішка з відтінком прикрості; погляд провини; прохальний погляд в очі; запитальний погляд із піднятими бровами; прикладання руки до грудей; складання долонь на рівні грудей; легкий уклін; кивок головою; дотик; погладжування партнера по руці, плечу.

5. Подяка

Мовленнєва:дякую; дуже дякую вам; дуже й дуже дякую; щиро вдячний; сердечне дякую; красно дякую; безмежно вдячний вам; велика й сердечна подяка; перекажіть мою сердечну вдячність; від щирого серця скла¬даю вам за те подяку; висловлюющиру вдячність; не надякуюся вам; ви не уявляєте, як я вдячний вам; дякую, ви такі уважні до мене; не знаю, як віддячити вам; щиро вдячний і зворушений вашою турботою; вдячний вам; спасибі; це дуже люб'язно з вашого боку; я вам дуже зобов'язаний; я ваш боржник; я вам віддячу.
Немовленнєва:відкрита усмішка; захоплений, вдячний чи запитальний погляд із піднятими бровами; похитування головою; легкий уклін; кивок головою; рукостискання; обійми; прикладання руки до грудей; складання долонь на рівні грудей.

6.Відмова

Мовленнєва:на превеликий жаль; не можу; аж ніяк не можу; мені дуже шкода; із задоволенням, але..; шкодую, але, на жаль.!; охоче, але..; мені незручно відмовляти, але..; я радий би, але..; прошу вибачити; вибачте, але..; даруйте; мені прикро; змушений відмовити.
Немовленнєва:кількаразове похитування головою з боку у бік (заперечливий рух); піднімання брів; примружування очей; здивований погляд; стенання плечима; заперечливі помахи рукою, вказівним пальцем; простягання долонь у напрямку до співрозмовника; прикладання руки до грудей; складання долонь на рівні грудей.

Методичні рекомендації щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти з батьками вихованців

/Files/images/metodichni_rekomendaciji_shhodo_organizaciji_robot.jpg

Мета і завдання гендерного виховання

Мета і завдання гендерного вихованняУже вранньому віцідитина поступово усвідомлює, що вона є представником певної статі (хлопчиком чи дівчинкою), тобто відбуваєтьсяпервинна статева ідентифікація особистості. З цього часу має розпочатися і їїстатеве виховання, суть якого полягає, на нашу думку, в делікатному поясненні відмінностей у будові чоловічого і жіночого тіла, формуванні елементарних навичок статевої гігієни, статево типізованої (властивої представникам певної статі) поведінки, а також толерантного ставлення до представників протилежної статі.Удошкільному дитинствірозпочинається етапвторинної статевої ідентифікації, тобто усвідомлення дитиною свого соціального призначення як хлопчика чи дівчинки (майбутнього чоловіка чи жінки) і засвоєння відповідної поведінки в сім’ї, суспільстві. У цей час важливим єгендерне виховання.Гендерне виховання– процес, спрямований на формування у дитини ціннісного ставлення до людей і до самої себе як до представників різних статей (до чоловіка чи жінки, хлопчика чи дівчинки); формування в неї рис, необхідних для реалізації свого особистісного потенціалу як члена суспільства.Мета гендерного виховання– особистісне становлення людини як представника певної статі; формування адекватного розуміння сутності моральних норм та установок у взаєминах між чоловіками й жінками (хлопчиками й дівчатками), потреби керуватися ними в усіх сферах та видах діяльності.Зміст гендерного вихованнявизначається навколишнім життям: стосунками в сім’ї; взаєминами між представниками різних статей, моральними нормами цих взаємин; сферами діяльності чоловіків і жінок тощо.Завдання гендерного виховання
  • Сприяти особистісному становленню дитини як представника певної статі.
  • Сприяти усвідомленню дитиною себе представником своєї статі, формуванню вміння адекватно оцінювати власні вчинки стосовно інших людей з урахуванням статевої належності, необхідних навичок спілкування й взаєморозуміння.
  • Виховувати соціальну та моральну відповідальність у взаєминах з іншими.
  • Формувати вміння розуміти представників своєї та протилежної статей, дотримуватися загальноприйнятих норм і правил поведінки у спілкуванні з людьми, враховувати й поважати специфічні індивідуальні (статеві) особливості людини в процесі будь – якої спільної діяльності.
  • Виховувати у дитини прагнення мати повноцінну люблячу, міцну й дружну сім’ю, що відповідає сучасним потребам суспільства.
Витоки гендерного виховання дітейПроблема гендерного виховання не є «відкриттям» сучасності. Здавна світові мислителі говорили про важливість рівної освіти хлопчиків і дівчаток, водночас наголошуючи на необхідності застосування різних підходів з урахуванням їхніх особливостей.Так, заПлатоном, в ідеальному суспільстві жінка може брати участь в усіх справах нарівні з чоловіком, а отже, повинна мати відповідний рівень компетентності в різних сферах життя.Ж-Ж. Руссозазначав, що чоловіки і жінки, як біологічні істоти подібні, однак як суспільні – різняться, оскільки мають різні обов’язки та ролі. На думкуІ. Канта, чоловіки й жінкирізнятьсяпередусім за способом їхньої участі в політичному житті, рисами особистості й особливостями поведінки, а тому, відповідно, проходять різний шлях особистісного становлення.Цікаві й корисні поради щодо виховання й навчання хлопчиків й дівчаток подавЯ. Корчаку «Правилах життя», ще на початку ХХ століття закликаючи суспільство долати гендерні стереотипи у вихованні наймолодших.Я. Корчак про стереотипи щодо хлопчиків та дівчаток«Я часто чую, як про дітей кажуть: «Усі вони такі». Наприклад: «Всі хлопчиська – хулігани і бруднулі». Чи «Всі дівчатка – плакси та ябеди». Неправда, кожного слід пізнавати окремо й окремо оцінювати, пізнавати не поверхово, а ґрунтовно… Хлопчику так само, як і дівчинці, хочеться бути гарним, тільки він у цьому не зізнається. Хлопчикові важче залишитися чистим, бо він любить рухливі ігри… Але він не бруднуля…Може ж дівчинка бігати швидше, ніж хлопчик, то чому він не може гратися з ляльками?»В. Сухомлинськийне вживав поняття «гендер», однак чимало його думок по праву можуть увійти до абетки гендерного виховання. Педагог був переконаний, що абсолютно неприпустимо пояснювати ті чи ті позитивні або негативні риси юної особистості її належністю до певної статі, тим паче протиставляти дівчаток хлопчикам і навпаки. Водночас педагог наголошував на необхідності особливого підходу до виховання дітей кожної статі.В. Сухомлинський про виховання дівчаток«По – перше, треба, щоб кожна дівчинка виховувалась самобутньою і яскравою особистістю, щоб усім без винятку дівчаткам була нестерпна навіть думка залишатися непомітною, пасивною, слабовільною. Орієнтація дівчинки – жінки на активну участь у суспільному виробництві, а не на пасивне обмеження сфери її діяльності доглядом за дітьми – ось що дуже важливо в тому загальному тоні, який має характеризувати духовне життя школи. Бути матір’ю, бути вихователем дітей – горда і почесна місія, але коли тільки цим обмежиться діяльність жінки – вона буде залежною істотою. Тільки яскрава життєва мета дає жінці духовну силу, яка робить її володарем і повелителем у сфері почуттів».Для розвитку особистості дівчаток і хлопчиків необхідно, як зазначав педагог, щоб вони брали участь в усіх видах діяльності, де успіх забезпечують сила волі, наполегливість, де порівнюються сила, витривалість, стійкість, рішучість хлопчиків і дівчаток, де відбувається глибоке й приховане інтелектуальне змагання між ними.В. Сухомлинський радив педагогам так організовувати життя дитячого колективу, щоб не було у ньому суто чоловічих і суто жіночих видів діяльності (це, однак, не означає, що й найважчу фізичну працю хлопчики й дівчатка мають виконувати на рівних).У наш час проблемугендерного вихованняу своїх наукових працях висвітлюють С. Архипова, Н. Абубікірова, Т. Бендас, Т. Говорун, О. Кікі- нужді, В. Кравець, С. Макаренко, А. Мудрик, С. Риков, Ю. Савченко, Т. Ти-това та інші дослідники.Гендерні проблеми сучасностіНині проблема виховання й навчання відповідно до статі є актуальним завданням педагогічної роботи з дітьми дошкільного віку.Соціальні зміни, що відбуваються в сучасному суспільстві, призвели доруйнування традиційних стереотипів чоловічої й жіночої поведінки. Демократизація відносин людей різної статі спричинила змішання ролей,фемінізацію чоловіків і маскулінізацію жінок. Жінка стала більш активною, самостійною, впевненою, і це добре. Водночас разом з позитивними чоловічими рисами жінки переймають і негативні: грубість, агресивність, кар’єризм, безжалісність тощо. Жінки нині нерідко посідають лідерські позиції у суспільстві, обіймають «чоловічі» посади. Натомість деякі чоловіки втрачають здатність відігравати маскулінну роль у шлюбі: з «добувачів» вони поступово перетворюються на «споживачів», не виконують своїх обов’язків щодо виховання дітей. Одним з наслідків їх відсторонення від виховання є жорстоке поводження деяких татусів зі своїми дітьми (все частіше «новини» рясніють тривожними фактами, як-от побиття дитини батьком, аби скоріше замовкла, почала їсти тощо).На тлі таких суспільних змінзмінюються й внутрішні психологічні позиції дітей, їхня свідомість: дівчатка стають агресивними й грубими, а хлопчики переймають жіночий тип поведінки (особливо в неповних сім’ях, де немає тата).Спостерігаючипротягом багатьох роківза молоддю(зокрема й нашими студентами), ми помітили, що багато дівчат втратили такі жіночі риси, як скромність, ніжність, терпіння, вміння мирно залагоджувати конфліктні ситуації. Хлопці ж, навпаки, часто не проявляють чоловічих рис: рішучості, витривалості, емоційної стійкості.Результати спостережень за змістом ігор дітей старшого дошкільного вікутак само викликають тривогу: діти демонструють моделі поведінки, що не відповідають їхнім статевим особливостям: не вміють домовлятися в грі, без конфліктів розподіляти між собою ролі. Крім того, у трудовій діяльності, старші дошкільнята часто не здатні самостійно розподіляти обов’язки з урахуванням статі партнера. Хлопчики не проявляють бажання прийти на допомогу дівчаткам тоді, коли потрібна фізична сила, а дівчатка не поспішають допомагати хлопчикам там, де вимагається старанність і акуратність тощо.Бесіди з вихователями й батькамипоказали, що знання дорослих про особливості гендерного виховання хлопчиків і дівчаток недостатні; вони не готові до змін, долання стереотипів, упровадження гендерного підходу в педпроцес.Отже, сьогодні вкрай важливоприділяти особливу увагу гендерному вихованню дітей, відповідній психолого – педагогічній просвіті батьків і педагогів. Насамперед дорослі мають усвідомити, що вони є взірцем для дітей, і поводитись відповідно до своєї гендерної ролі, адже від цього значною мірою залежить те, як приймуть свої ролі діти.Проблема забезпечення гендерної соціалізації дошкільнят – одна з домінантних у гендерному вихованні.

Організація чергувань у ЗДО

Основними формами організації праці в дошкільному закладі є чергування, доручення та колективна праця.Чергування –це найбільш організована форма трудової діяльності дітей.Вона використовується вихователем як засіб заохочення дітей до систематичного виконання ними трудових обов`язків. У дошкільному навчальному закладі розрізняють такі види чергувань:
  • чергування по їдальні;
  • чергування в куточку природи;
  • чергування по заняттях.
У молодшому дошкільному віціорганізовуються епізодичні чергування по їдальні з ІІ півріччя навчального року (допомога няні).Усередньому дошкільному віці –систематичні чергування по їдальні та по заняттях (вихователь показує основні дії, розповідає, пояснює, тренує).Устаршому дошкільному віці –діти чергують по їдальні, по заняттях, у куточку природи. Куточки чергових обладнуються згідно віку дітей та повинні мати естетичне оформлення. Порядок чергування дітей може визначатися за допомогою відповідних позначок, дитячих фото тощо. Перш ніж призначити перших чергових, вихователь проводить бесіду, показуючи і розказуючи, у чому полягають обов`язки кожного чергового, знайомить із шафкою, де зберігаються знаряддя чергового. У старшому дошкільному віці списки чергових дітей оголошуються завчасно для того, щоб дитина можливо прийшла раніше до дитсадка, налаштувалася на відповідальне ставлення до виконання обов`язків. Таким чином старші дошкільники привчаються виконувати роботу не лише для задоволення своїх потреб, а й для колективу.У ході чергування дітям слід неухильно дотримуватися виконання обов`язків. Також необхідно, щоб діти повідомляли вихователю про завершення роботи. Якщо виявиться якась помилка, дитина виправляє її. Наприкінці дня слід оцінити роботу чергових.Організація чергування у куточку природи Організовують чергування з початку навчального року. У перші дні вересня вихователь проводить заняття, на якому діти згадують, як доглядали за рослинами та тваринами у попередній групі. З відповідей дітей вихователь з`ясовує, чи пам`ятають діти, як доглядати за кімнатними рослинами, як та чим годувати тварин. Під час навчання дітей доглядати за рослинами та тваринами слід використовувати різноманітні прийоми: особистий приклад, показ, пояснення, нагадування, переконання. Основний прийом – демонстрація вихователя у поєднанні з поясненням, як саме робити, як саме доглядати.Перший раз демонстрація проводиться для усієї групи на занятті або поза ним. Але, щоб діти оволоділи певними навичками, однієї демонстрації, звичайно, недостатньо, необхідно у подальшому перевірити виконання їх окремими дітьми під час чергування й знову показати, якщо дитина робить неправильно. Необхідно проводити повторні покази для всієї групи. Вони мають бути короткими, але емоційними, щоб збільшити цікавість чергових по догляду за рослинами та тваринами. З цією метою доцільно організовувати спостереження за роботою вихователя чи помічника вихователя, які інколи виконують обов`язки чергових («Сьогодні чергувати буду я», – говорить вихователь дітям. Або: «Сьогодні у нас чергує……(помічник вихователя). Подивіться, як вона буде працювати.Порядок призначення чергового.Об`єднаючи дітей для чергування, слід враховувати навички, захоплення, особливості поведінки та взаємовідносини. Тих, хто недостатньо оволодів навичками, слід призначати чергувати із дітьми, які вже добре виконують це завдання; з нестійкою увагою, а також пасивних призначають з більш активними, цілеспрямованими. Слід враховувати і відносини між дітьми. Тому бажано списки чергових складати спільно з дітьми.Бажано призначати чергових щодо кожного об`єкта окремо: догляд за рослинами, рибами та тваринами (якщо такі є). Пізніше,коли діти набудуть певних навичок, можна надати їм можливість самостійно домовлятися, хто за ким буде доглядати,привчаючи їх самостійно розподіляти між собою обов`язки. Вихователь непомітно підказує дітям вибір мешканців живого куточка.Спочатку діти чергують по одному дню, а поступово, оволодіваючи навичками, можуть чергувати й більш тривалий термін – протягом двох-трьох днів. Чергування протягом кількох днів підвищує відповідальність дітей за стан того об`єкта, який вони доглядають, відбувається вдосконалення трудових навичок.Список чергових складають на кожен місяць. Це полегшує контроль, вносить ясність у розподіл чергувань, щоб кожна дитина протягом місяця могла доглядати кожного мешканця куточка природи.Наявність чергових не виключає індивідуальних доручень щодо догляду за тваринами, наприклад, допомогти черговим, якщо виникли ускладнення, замінити хворого товариша, принести корм. Поруч з короткочасним трудовими дорученнями можна давати й більш тривалі індивідуальні доручення( на один-два тижні), наприклад, догляд за рослинами, розміщеними поза груповим приміщенням – в холі, вестибюлі. Вихователь спонукає дітей нагадувати один одному про обов`язки, допомагати товаришам (більш досвідчені навчають менш досвідчених або показують новеньким, як чергувати).Добираючи пари для чергування, необхідно враховувати індивідуальні особливості дітей, трудові й організаційні навички кожного вихованця, їхні взаємини. Організовуючи чергування, важливочіткорозподілити обов`язки між черговими, щоб кожна дитина знала свою ділянку роботи. Відповідальність дошкільників за свою роботу підвищується, якщо вони знають, за що конкретно відповідають.Доручення– найдоступніша форма залучення дітей дошкільного віку до посильної повсякденної трудової діяльності як у дошкільному закладі, так і вдома. Доручення дають змогу визначити рівень трудової підготовки дітей, дають можливість повсякденно залучати всіх дітей до посильної праці і дитина привчається бути завжди зайнятою.Різновид доручень:
  • прості і складні;
  • короткочасні і тривалі;
  • індивідуальні і групові.
Зміст доручень:
  • за організацією занять;
  • за ігровою діяльністю;
  • побутові;
  • прохання дорослих.
Колективна праця –це організація вихователем усіх дітей на використання одного загального завдання, однієї загальної справи. Колективна праця привчає дітей до роботи разом, об`єднає, виховує в них бажання виконувати доручену справу,допомагати одне одному.Організацію колективної праці передбачено в старшому дошкільному віці.Перед педагогами стоїть завдання: виховувати у дітей готовність брати участь у загальній трудовій діяльності, навчити їх узгоджених колективних дій. Вміння виконувати обов`язки в загальній справі, оцінювати її, надавати допомогу товаришеві.Правильно організована колективна праця дітей значною мірою сприяє вихованню в них багатьох цінних моральних якостей організатора, громадянина.

Облаштування куточка книги у ЗДО

Виховання в дошкільнят читацької культури, любові до художнього слова, інтересу до книжки – важливі завдання педагога. А їх реалізації сприяє створення в групі куточка книги. Осередок книги має бути не лише зручним для малюків, а й таким, що розвиває пізнавальну активність, емоційність, творчість, бути базою для проведення занять, виховних заходів.Основні вимоги до обладнання:
  • Достатнє освітлення
  • Відповідність меблів зросту дітей
  • Постійні оновлення, видозміни.
Які ж складові мають наповнювати куточки книги в дошкільних групах?
  1. 1. Література– рекомендована Базовим компонентом та чинними програмами розвитку дитини дошкільного віку (відповідність віку та розвиткові дошкільнят). Добирати книжки слід гуманістичного спрямування, які не спонукають до агресії, не навчають негативних вчинків. Тексти мають бути високохудожніми, мова відповідати сучасним літературним нормам. Ілюстрації мають за стилем виконання відповідати змісту твору, його основній ідеї. Занадто яскраві ілюстрації спочатку приваблюють, а потім стомлюють малят. Небезпечним для зору малят є глянцевий (блискучий) папір. За гігієнічними вимогами до дитячої книги її папір не повинен бути як занадто темним, так і занадто білим. Шрифт, який читає дошкільник має бути великим (16-й та 18-й кегль), інтерліньяж – широким.
- молодший дошкільний вік– твори про тварин, природні явища, казки побутового змісту; фольклор – пісеньки, пестушки, потішки.-середній та старший дошкільний вік– художня література згідно віку дітей, довідкова та енциклопедична дитяча література.
  1. Тематичні виставки,присвячені творчості дитячих письменників, згідно пам`ятних дат. Доповнювати їх можуть портрети письменників, репродукції картин, серії ілюстрацій до казок, дитячі журнали, фотоальбоми. У старших дошкільних групах доречні будуть плакати з прислів`ями, які діти вивчають на заняттях.
  2. Створення дітьми книжок-саморобок –поєднання роботи з дитячою книжкою з іншими видами діяльності: презентація книжок-крихіток, книжок-велетнів, закладкок, паперових іграшок, ліплення казкових героїв, дитячі малюнки, виготовлені макети за мотивами казок, дитячі поробки.
  3. Книжкова лікарня –необхідний матеріал для «лікування» книг: ножиці, клей, різноманітний папір, картон тощо.
  4. Книги-іменинники –книжки, які відзначають ювілей, книжки – герої дня, тижня.
В осередку книги бажано влаштовуватиперіодичні книжкові виставкина полицях-вітринах,театралізовану діяльність, сюжетно-рольові ігри, вікторини.

Здоров’я як індивідуальна та суспільна цінність

Пріоритетним завданням системи освіти є виховання людини в дусі відповідального ставлення до власного здоров’я і здоров’я оточуючих як до найвищої індивідуальної і суспільної цінності. Це досягається шляхом розвитку валеологічної освіти, повноцінного медичного обслуговування, оптимізації режиму життя дітей, навчально-виховного процесу, створен­ня екологічно сприятливого життєвого простору, використання засобів фізичного виховання та фізкультурно-оздоровчої роботи1.Фізичне виховання як невід’ємна складова освітнього процесу в навчаль­них закладах забезпечує можливість набуття кожною дитиною необхідних науково обгрунтованих знань про здоров’я і засоби його зміцнення, про шля­хи і методи протидії хворобам2.У період перебудови освіти в Україні фізичне виховання дітей є важли­вим напрямком у роботі педагогів дошкільних навчальних закладів. Основ­ним його завданням є реалізація мети суспільства щодо формування всебічно розвиненої особистості.Основою характеристики особистості є такі ознаки:- гармонійний розвиток (досягнення оптимального рівня інтелектуаль­ного, фізичного, морально-емоційного, трудового і художньо-естетичного розвитку в їхньому взаємозв’язку);- соціальна активність (світогляд людини, її ставлення до суспільства, природи, до себе);- готовність до високопродуктивної праці та захисту Батьківщини (об­сяг і рівень знань, умінь і навичок, функціональна та фізична готовність до праці й військової справи)3.Серед різноманітних видів навчальної діяльності дітей у дошкільному навчальному закладі надзвичайно вагомим є процес оволодіння основни­ми, загально-розвивальними, стройовими вправами. Навчання дітей рухів пов’язане з організацією системи фізичного виховання, яка спрямована на морфологічне і функціональне вдосконалення організму вихованців, формування і поліпшення основних життєво-важливих рухових умінь, навичок і пов’язаних з ними знань1.Рухи як засіб фізичного виховання, за твердженням вчених Е. Вільчаковського, Т. Дмитренко, Г. Шалигіної та інших, є біологічною потребою організму дитини від народження до 18-22 років, природною необхідністю у розвитку організму: дихальної, серцево-судинної, нервової систем, опорнорухового апарату та ін.Розвиток органів і систем всього організму дає дітям можливість фізично підготуватися до якісного життя, професійної діяльності та за­хисту Батьківщини. Без рухів і рухової діяльності неможливе їхнє (дітей) повноцінне життя, нормальний фізичний розвиток. Тільки в період оволодіння різноманітними рухами вдосконалюються психомоторні та вегетативні функції, поліпшується якість рухової діяльності, розвиваються фізичні можливості малюків.Здоров’я дітей-найцінніше надбання кожного цивілізованого суспільства, що створює фізичну, інтелектуальну, духовну і соціальну основу держави2.Достатній рівень знань, практичних умінь і навичок вихователів, піедагогів-спеціалістів забезпечить такий самий рівень валеологічних знань дітей.Існує близько двохсот різних понять про здоров’я. Однак педагогу в роботі з дітьми бажано керуватися науково-енциклопедичними поняттями і відомостями про здоров’я.Фізичне здоров’я дитини -це такий стан її організму, коли показ­ники основних фізіологічних систем перебувають у межах норми й адек­ватно змінюються в процесі її взаємодії з навколишнім середовищем, гармонійна взаємодія всіх органів і систем, їхня динамічна врівноваженість із навколишнім світом.Показниками фізичного здоров я є:нормальний і високий рівень морфолого-фізіологічного розвитку дітей (нормальне функціонування всіх органів і систем організму, їхні ріст і розвиток), що виявляється та підтверджується віковими антропометрични­ми і біометричними показниками (ростом, вагою, обсягом грудної клітки, роботою серця, диханням, опорно-руховим апаратом, поставою, станом шкіри, гостротою зору, слуху, нюху, смаку);відсутність хвороб або їх мінімальна тривалість, великий інтервал між хворобами (2-3 дні на рік).Психічне здоров'я -це внутрішньосистемна основа соціальної поведін­ки, яка відображає стан мозку, коли його вищі відділи забезпечують активну інтелектуальну, емоційну і свідомовольову взаємодію з навколишнім сере­довищем.Психічний статус здоров’я має два компоненти:інтелектуальнийіемоційний.Поняттяінтелектуальногоздоров’я охоплює норму структурно-функ­ціональної основи інтелекту, що виражається в нормальному вирішенні різноманітних завдань вербально-логічного характеру.Емоційнездоров’я розглядається як уміння саморегуляції, тобто вміння керувати своїми емоціями. Емоції породжують настрій (гарний чи поганий). Гарний настрій приносить радість і приплив нових сил. Поганий - дратів­ливість, тривожність, що призводить до депресії, втрати сил і здоров’я.До психічного здоров’я належить також тип мислення дитини (позитив­ний, негативний).Позитивне мислення - це добрі думки, спрямовані на творення до­бра, довіру до людей, життя. Добрі думки - це саногенна, чиста психічна енергія, що сприяє швидкому розвиткові мозку і процесам, що відбуваються в ньому. Завдяки цьому збільшується обсяг пам’яті, концентрується увага, розвивається творча думка. Усе це разом породжує міцне здоров’я.Негативне мислення (патогенне, “брудне”, зле), навпаки, стає причиною фізичних захворювань, відставання в психічному розвитку.Основними показниками психічного здоров'ядітей є достатній або ви­сокий рівень розвитку психічних процесів: уважність, активність, цупкість і обсяг пам’яті; наявність якостей розуму, розвинуте мовлення, доброзич­ливість, радість.Психічно здорова дитина вільно ставить перед собою цілі й вірить у можливість реалізації своїх життєвих планів.Психічно здоровим дітям притаманна творчість у конкретній сфері, по­вага до себе й інших людей, демократичність у взаємовідносинах, відмова від лицемірства і маніпулювання людьми.Психічне здоров’я дітей пов’язане зі стійкістю до стресів і дистресів пізнавальних та емоційних.Духовне здоров'я дитини- це його усвідомлення взаємозв’язку“Я”- час­тина природи і суспільства, прояв морально-вольових рис характеру в справах, спрямованих на творіння, віра у вищі духовні цінності (Бога, добро, любов, здоров’я), відповідальність перед іншими, безкорисливість.Показниками духовного здоров \я дітейє радісне світосприймання, чисто­та помислів і спонукань, культура мовлення, поведінки, культура здоров’я; наявність морально-етичних якостей.Соціальне здоров’явизначає здатність дитини контактувати з людьми, однолітками в різних життєвих ситуаціях.Показниками соціально здоровихдітей є достатнє й урівноважене спіл­кування з рідними, з однолітками, молодшими дітьми та іншими людьми старшими за віком і за соціальним статусом. Швидка адаптація до фізичного і суспільного середовища, спрямованість на суспільно корисну справу, куль­тура споживання, альтруїзм. Пріоритетом для таких дітей є безстресовий стиль життя. Вони не люблять сварок й уникають гострих кутів.Осмислення понять, пов’язаних зі здоров’ям дітей, дає можливість визначити важливість умов життя в дошкільному навчальному закладі та родині. Створення оптимальних умов позитивно впливає на формування, збереження, зміцнення, відновлення здоров’я, адже це фундамент для фор­мування в дітей навичок здорового способу життя, джерело здоров’я.Створюючи умови для дітей на заняттях, необхідно пам’ятати про форму­вання різних видів здоров’я й про те, що умови повинні бути спрямовані на: морфо-фізіологічний розвиток організму дітей;- розвиток психічних процесів вихованців (адекватність психічного відображення та сприйняття, можливість концентрації уваги на предметі; утримання інформації в пам’яті; здатність до логічного опрацювання інфор­мації; критичність мислення; креативність; дисципліна розуму, тобто керу­вання розумовим потоком);- формування психічних станів (емоційна усталеність, самовладання; зрілість почуттів відповідно до віку; переключення негативних емоцій: стра­ху, гніву, жадібності, заздрості на позитивні: радість, доброта, щедрість);- твільний, природний прояв почуттів і емоцій; здатність радіти; збере­ження звичного оптимального самопочуття;- розвиток властивостей особистості (оптимізму, здатності до зосеред­ження, врівноваженості, моральності: чесності, сумлінності та ін.; адек­ватний рівень вимог; відповідальність, впевненість у собі; необразливість, незалежність, безпосередність; наявність почуття гумору, доброзичливості, самоповаги, адекватної самооцінки, самоконтролю; емоційно-вольової енер­гійності, активності, цілеспрямованості, віднайдення сенсу життя);- формування в дітей негативного ставлення до ознак хвороби (каш­лю, болю у тілі, задишки, неадекватного сприйняття самого себе, свого “Л”; нелогічності; зниження когнітивної активності, хаотичності мислення; ка­тегоричності; стереотипності мислення; підвищеної сугестивності, некри­тичності мислення; почуттєвої тупості, безпричинної злості; ворожості; підвищеної тривожності; залежності від шкідливих звичок; відхід від від­повідальності за себе; втрати віри у власні сили, в свої можливості; пасив­ності).Умови формування фізичного здоров’я:- створення в групі належного санітарно-гігієнічного, повітряного, світлового режиму (провітрюють помешкання, вікна звільняють від зайвих предметів, що створюють затемнення). Чистота, наявність свіжого повітря і освітлення позитивно позначаються на роботі серцево-судинної, дихальної та нервової систем;- регулювання фізичної, психічної й емоційної працездатності дітей; дотримання її періодів (впрацьовування, оптимум і спад); зняття втоми;- активізація рухової діяльності дітей, проведення динамічних хвили­нок (для розвитку великої та дрібної мускулатури тіла);- цілеспрямований розвиток усіх органів і систем організму дітей (у тому числі і систем мозку): дихальної, серцево-судинної, шкіри, органів зору, слуху, нюху засобами різних сучасних технологій;- збереження та охорона дитячого слуху, зору, голосу, постави;- використання елементів загартовування дітей;- виконання гігієнічних процедур перед вживанням їжі, після туалету; організація достатнього денного сну для дітей дошкільного віку; ціка­вого і корисного відпочинку.Умови для формування психічного здоров’я дітей:- створення гармонійних, доброзичливих взаємовідносин між педаго­гом і дітьми, а також між самими дітьми;- прояв педагогом почуття любові до дітей, ніжності, доброти;- активізація у дітей прояву радості, подиву, зацікавлення, захопленості; ^ цілеспрямований розвиток психічних процесів, позитивних психіч­них станів і властивостей особистості.Умови для формування духовного здоров’я:- виховання в дітей дбайливого ставлення до природи, людини, до духов­них цінностей сім’ї, роду, народу, усього людства, рідної мови, культурної спадщини країни й усього світу, національних традицій як українського на­роду, так і народів етнічних меншин.Умови для формування соціального здоров’я:- позитивні контакти педагога з дітьми (словом, жестом, поглядом, мімікою);- добрі, культурні, дієві взаємовідносини між дітьми; навчання дітей (у взаємовідносинах) самооцінки й оцінювання інших дітей з усвідомленням мотивів поведінки, вчинків;- розвиток у дітей самостійності суджень, думок, рішень у пізнавальній, ігровій, трудовій діяльності;- формування у дітей активної життєвої позиції.Формування, збереження, зміцнення, відновлення здоров’я дітей здійс­нюється за допомогою різних як сучасних, так і давніх технологій. їх вико­ристання вимагає від педагога:-точних знань про вплив оздоровчих технологій як на організм дитини в цілому, так і на конкретні органи зокрема;- обліку загального стану здоров’я кожного вихованця, його психофізіологічних особливостей у процесі навчання;- почуття міри (“Не нашкодь!”);-використання лише тих технологій, що відповідають віковим особли­востям дітей;-використання оздоровчих засобів у системі фізичного виховання дітей.Численними дослідженнями вчених (О. Аксьонової, Є. Аркіна, Є. Вавілової, Е. Вайнруба, Т. Глушанок, Л. Волкова, Л. Гримака, Н. Денисенко, Ю. Змановсь- кого, В. Сухарєва та ін.) встановлено беззаперечний вплив рухів на здоров’я дитини. Активна рухова діяльність сприяє активізації всіх головних функцій організму: дихальної, серцево-судинної, нервової тощо. М’язова діяльність забезпечує обмін речовин в організмі, а розвиток опорно-рухового апарату, поліпшує координацію рухів, формування правильної постави. Кістки малюків міцніють і швидко ростуть у довжину та ширину. Міцнішають зв’язки. Муску­латура тулуба, спини, живота, рук, ніг утворює міцний м’язовий корсет, який забезпечує дитині гарну поставу.Різноманітні рухи позитивно впливають на формування та удосконален­ня всіх органів і систем. Враховуючи те, що органи та фізіологічні системи дошкільнят ще не такі досконалі та морфолого-фізіологічно зрілі, як у дорос­лих, і мають певні анатомо-фізіологічні особливості, можна стверджувати, що для дитячого організму рухи і рухова діяльність - основа успішного розвит­ку.Як вченими, так і практиками доведено, що фізичні вправи є одним із ефективних засобів профілактики захворювань, лікування, відновлення (реабілітації) сил після хвороби. Визначений їх беззаперечний терапевтич­ний ефект щодо станів та самопочуття людини. Процес стабілізації здоров’я дітей після хвороби пришвидшується, якщо вони починають більше ру­хатися, а їхня фізкультурна активність упродовж дня є оптимальною за кількісними та якісними показниками. Це явище зумовлюється прискорен­ням роботи внутрішніх органів і систем завдяки впливу на них фізичних навантажень, масажу внутрішніх органів, якісному кровообігу, насиченню м’язової системи киснем та іншими корисними для організму дитини еле­ментами.Окрім цього, вченими Л. Волковим, Т. Глушанок, Л. Гримаком, С. Зінатуліним, С. Мартиновим, В. Сухарєвим та іншими було доведено, що під час рухів у дітей також активізуються органи відчуттів: зір, нюх, шкіра, слух тощо. Вони ліпше сприймають форму, колір, запахи, повітря, сонце, зву­ки тощо. І всі ці явища довкілля ще більше активізують органи і системи організму дитини. Як різноманітні приємні запахи, так і різні кольори (жов­тий, жовтогарячий, зелений, блакитний) позитивно впливають на централь­ну нервову систему дітей{далі-ЦНС),врівноважуючи процеси збудження та гальмування, активізують дихання, м’язи (особливо серцеві).Якщо під час виконання дітьми рухів вчити їх правильно дихати та про­водити з ними дихальні вправи, то у них будуть інтенсивно вентилюватися легені, а це, у свою чергу, забезпечить якісний доступ кисню через кров до тканин у всьому організмі.В. Сухарєв пише, що дихання - синонім життя. Загальновідомо, якщо ми не дихаємо, то й не живемо. Однак не всі розуміють просту істину: якщо ми будемо дихати правильно, тоді станемо значно здоровішими. Частота, глибина вдихів і видихів впливає на всі функції організму, в тому числі й на свідомість. Із цього приводу говорять, що розум - володар почуттів, а дихан­ня - володар розуму1.В. Сухарєв також стверджує, що існує пряма залежність між концентра­цією вуглекислоти в крові та інтенсивністю роботи залоз травлення. Вугле­кислота відіграє важливу роль у синтезі білка в організмі тощо.Ось чому дітей треба вчити правильно дихати, особливо в процесі вико­нання рухів.Про вплив кольору на фізіологічні системи свідчать дослідження Т. Глу- шанок, Л. Волкової, С. Мартинова та В. Сухарєва. Ними встановлено, що колір впливає на ритм серцевих скорочень, частоту дихання, артеріальний тиск і напругу в м’язах. Так, у жовтій кімнаті у людини пульс нормальний, у блакитній - помітно прискорений. Якщо опромінювати червоним або оран­жевим світлом руку людини перед замірами сили, то показники сили значно збільшаться2.Т. Глушанок, Л. Волкова підкреслюють цілющу силу кольору: усвідом­лення впливу кольору на організм людини спричинило його використання в профілактиці й лікуванні захворювань. Вчені доводять, що в емоційно- психічній діяльності червоний колір викликає активність емоцій; тому для активізації процесів росту дитини, її опорно-рухового апарату, м’язової тка­нини червоний колір корисний.Дія рожевого кольору - м’яка, тонізуюча, знімає будь-яку депресію, від­волікає від негативних емоцій, сприяє активізації захисних сил при різних видах захворювань.У ході експерименту в дошкільних навчальних закладах і молодших класах загальноосвітніх шкіл нами було встановлено, що під час виконання рухів діти по-різному реагують на колір обладнання, інвентаря, які їх оточу­ють. Занадто активними вони стають під час сприймання червоного кольору, веселими та життєрадісними, коли бачать обладнання жовтого та жовтогаря­чого кольору. Синій колір дещо комплексує рухи дітей, а зелений та блакит­ний - зосереджує увагу та заспокоює1.Турбота про особисте тіло була завжди притаманна людині. Так, пер­шочергова роль надавалася фізичному розвитку людей у давній Спарті. Діалектична єдність тіла та духу була відображена у висловах, наприклад, давніх: “У здоровому тілі - здоровий дух”. У подальшому не тільки повсяк­денна практика, а й наука довели справедливість цього твердження. І мабуть, найвдаліше підкреслюють цю думку слова О. Ґерцена: “Облиште зневажати тіло, облиште жартувати з ним! Воно мозолем притисне весь ваш бадьорий розум і на сміх гордому вашому духові доведе його залежність від вузького чобота”2.Про великий вплив тіла на стан центральної нервової системи говорив і вчений Л. Гримак. Він зауважує, що цей вплив здійснюється багаторазово і безперервно. Першорядне значення для нормального перебігу психічних процесів має, безумовно, фізична активність, оскільки між діяльністю центральної нервової системи та роботою опорно-рухового апарату людини існує дуже тісний зв’язок. У скелетній мускулатурі знаходяться специфічні нервові клітини (пропріорецептори), які при м’язових скороченнях за прин­ципом зворотного зв’язку посилають у мозок стимулюючі імпульси3.Наукові дослідження свідчать, що багато функцій центральної нервової системи залежать від активності м’язів. З одного боку, завдання імпульсів, що йдуть від пропріорецепторів, полягає в тому, щоб сигналізувати мозку про реалізацію рухів, що їх виконують (наприклад, таких, як піднімання руки, стискування кисті тощо). З іншого боку, специфічні нервові клітини одночасно підвищують загальний тонус кори головного мозку, в результаті чого зростає його загальна функціональна здатність. Загальновідомо, що ба­гато хто з людей ліпше міркують під час ходьби, ніж сидячи; що оратори схильні супроводжувати свою мову жестикуляцією, актори віддають пере­вагу розучуванню своїх ролей під час прогулянок4.Завдяки високорозвиненим функціям мозку людина має властивість відновлювати особисту працездатність під час фізичної та розумової активності. Ще І. Сєченовим було доведено, що активний організм швид­ше відновлює свої сили, ніж пасивний. Так, він довів, що працездатність утомленої руки відновлюється швидше, якщо під час її відпочинку буде пра­цювати інша рука.Таким чином, зазначене вище дозволяє зробити узагальнення:
  1. Рухова активність тіла, його про приорецепторів і м’язів позитивно впливає на роботу функцій центральної нервової системи.
  2. Імпульси, які йдуть від подразнених рецепторів, сигналізують мозкові про виконаний рух. У той самий час нервові клітини підвищують загальну функціональну здатність кори головного мозку, а також - процес мислення.
  3. Враховуючи вплив рухів на інтелектуальний, фізичний, морально-емоційний розвиток дітей, можливе використання рухів у різних видах, фор­мах і засобах розвитку й виховання дітей в умовах дошкільного навчального закладу.
  4. Включення слухового, зорового, дотикового, нюхового аналізаторів під час рухової активності сприяє морфолого-фізіологічному формуванню дітей, зміцнює, формує та відновлює їхнє здоров’я.
Джерело: Н.Денисенко, О.Аксьонова «Через рух – до здоров’я»
Кiлькiсть переглядiв: 658